Mohu si stravou zlepšit pleť a vlasy?

24. srpna 2011 v 17:19 | Veverq_a |  Fit a zdravie
Pro získání pocity sebevědomí je velmi důležité, aby ses ve svém těle cítila dobře. Kdo je tělesně v pořádku, nemívá zpravidla žádné problémy s váhou, býva dobře trénovaný, míva čistou a růžovou pokožku, zářicí oči a dobrou náladu! Základním kamenem krásy a dobré tělesné kondice je správná výživa.
Právě mládež v období dospívání potřebuje mnoho dobrých věcí. Bohužel ne všechno, co ti chutná, je také zdravé. Od rodičů jsi jistě často slyšela, že po hamburgerech, tučném mase, bílém chlebu, kole a limonádách, smažených hranolkách, popkornu, čokoládě, sladkostech, koláčích, pralinkách a nugátových krémech se tloustne a hloupne. Obsahují příliš málo hodnotných živin, které jsou pro tvé zdraví důležité a ochromují celý organizmus i mozek. Celkový tělesný výkon je pak nastaven na úsporný režim, na těle se usazují "špeky", ztrácí se radost z pohybu, člověk je líný myslet a cítí se unavený. I pokožka bledne a ochabuje. Samozřejmě není nutné si takové pochutiny navždy odepřít - sem tam si můžeš dovolit kousek dortu nebo burské oříšky. Stravovat se zdravě přitom velké umění. K tomu se nemusíš stravovat jako kosmonauti nebo se zaměřovat na to, co objevívýzkumníci v laboratořích. Platí tu jen jedno pravidlo: Stravovat se co možná nejpestřeji a nejpřirozeněji! Tedy co nejvíce různých jídel čerstvě připravených a nevařených. V dávných dobách se lidé stravovali správně, když se zaměřovali převážně na rostliny, kořínky a obilí. Pak měli silné kosti a svaly. Maso mívali jen velmi zřídka, tuk přiměřeně a cukr žádný. Průmyslově připravené potraviny mnohonásobně zpracovávané a k nepoznání dopôňované různými, možná i škodlivými přísadami v té době vůbec neexistovaly.
Například obiloviny - ve formě čerstvého chleba, celozrnných nudlí nebo ovesné kaše - obsahují skoro všechno, co člověk potřebuje k životu: bílkoviny, škrob, vodu, tuk, vlákniny, minerální látky a mnoho životně důležitých vitamínu. Rovněž v luštěninách, bramborech, ovoci a zelenině se nachází mnoho potřebných živin. Kdo se bude takto živit, nemusí se bát žádného nedostatku. Cukru a tuku bychom se měli vyhýbat a maso bychom neměli jíst příliš často. Čistě vegetariánská strava však není v pubertě vhodná.
Teď bys asi chtěla říci, že ti zelenina ani další zdravá jídla příliš nechutnají. K tomu je třeba podotknout, že to je spíše předsudek: Většina lidí si nedá vůbec žádnou práci s tím, aby tato jídla chutně připravili. Jestli ti něco chutná, většinou ani tak nezávisí na tom, co jíš, ale na tom, jak je to uvařené. Není divu, že zeleninou připravenou jako břečka, tě nikto neuctí. Možná že se ti doma podaří dosáhnout, aby se na stůl častěji dostaly zeleninové saláty a syrová strava nebo jídla s luštěninami a zeleninou, celozrnné nákypy a podobná jídla. Pomocí šlehačky, másla, čerstvého zelí, koření, octa a rostlinného oleje z nich můžeme připravit prvotřídní pokrmy. Rovněž je důležité hodně pít - nejlépe minerální vodu nebo bylinkový čaj, a také mléko, které je významné pro stavbu kostí.
Krásna pokožka, vlasy a nechty do značné míry závisí na vyvážené, plnohodnotné stravě, protože pak si všechno důležité pro svou stavbu mohou odebírat pouze z tvého těla. Výživné a účinné látky, které jsou nutné pro stavbu a činnost všech lidských buněk, se do každé buňky dostávají krevním oběhem. Jednotlivé živiny jsou vzájemně závislé a mohou pťusobit jen ve vzájemném souladu. To je také důvod, proč je vyvážená a pestrá strava tak důležitá.
Pokožka představuje významnou součást systému čistění těla. Miliony mazových a potných žláz v každém okamžiku vylučujjí jedovaté látky. Jestliže je pokožka špatne prokrvená a žlázy ucpané, pak tím trpí celý organizmus. Základním kamenem pro stavbu pokožky, vlasů a nechtů jsou bílkoviny. Mnoho kvalitník bílkovin se nachází v mléku, obilovinách, bramborech a v zelenině. Pro zpracování vitaminů potřebuje tělo i trochu tuku. Vitaminy jsou pro krásnou pokožku nepostradatelné, protože se starají o hladkou látkovou výměnu v pokožce. Pro pokožku jsou zvlášte důležité vitaminy A, B, C, a E. Aby pokožka zůstala krásná a pružná, k tomu potřebuje také mnoho kyslíku. Pravidelným pohybem, masáží, kartáčováním za sucha, saunou a střídavým sprchováním teplou a studenou vodou se podporuje prokrvení a ke kožním buňkám se dostane více kyslíku.
Velký význam pro celkový dobrý vzhled má i dobré a pravidelné trávení. Při zdravé výživě pracuje pokožka o mnoho lépe: V zelenině, obilovinách, luštěninách, ovoci a bramborech je obsaženo mnoho vláknin. To jsou nestravitelné díly, které plní žaludek, vyvolávají rychle pocit nasycení, ale nevedou k tloustnutí. Trávícímu ústrojí trvá dlouho, než tyto nestravitelné látky z těla opět vylouží. Spolu s nimi odcházejí z těla i různé jedovaté látky a nečistoty. Střeva se přitom musí dosti namáhat, a to jim dělá jen dobře.
Jestliže je skladba vašeho jídelníčku dobrá, pak se nemusíte zcela odříkat všech svých oblíbených jídel. Kdo jí hodně zeleniny a celozrnných obilovin, mťuže si občas dopřát kousek dortu nebo porci hranolků. Kdo má slabost pro hamburgery nebo pomfritky, ten si může pomoci tímto trikem: Jestliže si k tomu dáš salát, pak vynech majonézu, místo koly si dej mléko nebo pomerančovou štávu - pak i tvoje svědomí může zůstat klidné. Jestliže sis už dnes ráno dala čerstvou ovesnou kaši, pak jsi určitě na správné cestě.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama